ASK ME / KAMERAUTRUSTNING / MEJL / LIKE ON FACEBOOK

Fototips - Bländare
2011-02-10 | 16:31:00 | Tips & Trixs

Det är flera stycken som har frågat om jag inte kan berätta lite om inställningarna på kameran. Jag tänkte börja med att förklara lite vad bländare är. Bländare är hur stort "hålet" i objektivet är. Alltså hur mycket ljus de släpper in. Med en stor bländare (litet tal) blir bilden ljusare och skärpedjupet blir kortare. Som ni ser på exempelbilderna blir grodan skarp medans fönsterbrädan där bakom blir suddig. På så sätt störs man inte av fönsterbrädan eftersom den är så mjuk, då tänker man mer på grodan och bilden blir bättre!   

Om du har en mindre bländare (större tal) blir en större del av bilden i fokus. Här ser man detaljerna mycket tydligare på fönsterbrädan. I det här fallet är det inte så jättefint. Då färster man blicken på fönstret istället för grodan som är motivet.

Liten bländare: Om man ska fota en bild och man vill ha en större del av bilden i fokus ska man välja ett lite högre tal(mindre bländare). 
Stor bländare: Om man ska fota en bild på något och vill få bakgrunden oskarp (eller fin bokeh) ska du välja ett lägre tal(större bländre).
Ifall ni inte kan fotografera helt manuellt än så kan ni fota på A (eller lär er genom att testa er fram).

Lycka till med fotograferandet nu! :)

Solin

vilken söt groda :D

2011-03-02 | 23:21:36 Bloggadress: http://nattstad.se/Sool

Annonser från BloggPartner
STARTSIDAN

MICAELA ERIKSSON, 17 ÅR
Om mig / Bloggdesign

Går andra året på Estet, inriktning Estetik & Media. Älskar fotograferering, kläder, dans och annat kreativt!
Hoppas ni gillar min lilla blogg och följ mig gärna på bloglovin ♥

bloglovin

KONTAKT
Lovliie.blogg[a]hotmail.com

LÄNKAR
Amanda Alma Ctina Sunnegårdh Cim Vuorinen Fotobecka Matilda Anna

Intresserad av ett länkbyte? Kontakta mig via en kommentar eller mail!

MEDLEMSKAP

Blogglista.se
Bildbloggar Fotobloggar bloggar
Reggad på Commo.se Bloggparaden